لینک های وابسته به وب لاگ تورق

طبقه بندی موضوعی

به سوی تمدن جدید/ آلوین و هایدی تافلر

پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۳۱ ق.ظ

***


|سجاد پورخسروانی|

Spworkform@gmail.com


تافلرها پیش تر توی کتابِ "موج سوم" اساسِ این نظریه ی تصادمی را در برابرِ فرضِ گذاریِ(پارادایمی) دگرگونی ها مطرح کرده بودند. با این حال، کتابِ "به سوی تمدن جدید" را،  که پانزده سال بعد از موج سوم در سال 1995 منتشر کرده اند، باید تفسیری موضوعی بر چگونه گیِ ترقیمِ آن آینده ی گفته شده پنداشت؛ این را هم فراموش نکنیم که طی این پانزده سال خیلی از آن گمانه زنی هایی که این دو نفر در موردِ آینده داشته اند محقق شده و تمدنِ موجِ سومی -لااقل در حوزه های خارج از کنترلِ بیشینه مثلِ "هنر"، "اشتغالِ آزاد" و "تکنولوژی"- خودش را به النسبه تثبیت کرده است، لذا مسئله ی اصلیِ تافلرها توی این کتاب، حوزه هایی است که از سرسپردنِ به تغییراتِ موج سومی بیش ترین واهمه را دارند؛ که به  ویژه می شود اقتصاد و سیاست.

قسمتِ موردِ علاقه ی خودم توی این کتاب بحثِ "دموکراسیِ نیمه مستقیم" هست و "تمرکز زداییِ قدرت"(یا توزیعِ تصمیم گیری). به دوستان شدیداً توصیه می کنم که این اثر را بخوانند. خاصه کسانی که به این جور مباحث علاقه ای ندارند؛ چون این کتاب بیش از این که نظریه پردازی صرف در موردِ آینده ی تمدن باشد، با توجه به تاریخ چه ی آثارِ تافلرها،  سندِ تغییر محسوب می شود. چه این کتاب و چه کتاب های دیگر تافلرها بارها به عنوانِ منابعِ مدیریت در ارتش و اقتصادِ ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته اند. و با توجه به این که -و به زعمِ تافلرها- تمدنِ موجِ سومی یک تمدنِ منفرد و پس غیرمتمرکز و پس "جهانی" است، حادث شدن ش به کلِ جهان تعمیم پیدا می کند. همین.

 

Creating a new civilization

به سوی تمدن جدید: سیاست در موجِ سوم   

نوشته آلوین و هایدی تافلر

ترجمه ی محمدرضا جعفری

نشر علم

 

 

 ***

  • پایگاه تورق

یادداشت ها  (۰)

هیچ یادداشتی هنوز ثیت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی